— Anette Basso

Maksimal

Endelig. En av Bergens mest engasjerte klubbsjeler (og min gode, gode venn) har endelig gjort drømmen til virkelighet.

maksimal

Maksimal er Norges nyeste plateselskap for elektronisk musikk, og er nå klare med sin første utgivelse. Plateboss Admir har en tendens til å bli veldig…eh, oppslukt og entusiastisk over saker han brenner for, og dermed har jeg forlengst hørt låtene som pryder hver sin side på vinylen. Og de er gode.

Uten at jeg er en disco-connaisseur eller house-affiniciado så kan jeg gi tommelen opp – det er dansbart, passende både for klubbmørke og sensommersol, tropisk sus i et kaldt klima, laget av bergensere, remikset av folk i kanindrakter, utgitt av en bosnier. Nå kunne jeg kjørt et mini-intervju med sjefen sjæl her, men han er visstnok opptatt med å bli intervjuet av større medier i skrivende stund. Notat til selv: kjøp Bergens Tidende på lørdag.

En av grunnene til at jeg elsker Bergen og vil fortsette bo her er alle de bra folka rundt meg som gjør bra ting. For seks år siden var det jeg som var opptatt av elektronisk musikk, mens Admir hørte på gitarbasert musikk (og spilte Football Manager). Jeg er stolt over at han har blitt en av de beste dj’ene i Bergen, og at han som alltid gjennomfører ting han tror på.

Det er også stas å se Rannveig Lohne’s design på omslaget (og ellers i den visuelle profilen til Maksimal) – en av Norges dyktigste grafiske designere, med en upåklagelig god smak og arbeidsmoral. Sjekk ut hjemmesiden hennes her.

Førstkommende lørdag er det releasefest på Østre i samarbeid med EKKO, og line-up’en er mildt sagt lovende. Jeg har spurt Admir om han ikke kan gjøre som Grimes nylig gjorde på Boiler Room, nemlig å spille VengaBoys og Mariah Carey for et månebedottent publikum. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men det blir sikkert moro likevel.

Lik Maksimal på Facebook, og sjekk ut platen i sin helhet via Soundcloud!

1 comment
  1. DJ PY says: August 15, 20135:05 pm

    Nye plateselskaper som gir ut vinyl er alltid bra. Men jeg savner en debatt om de faktisk tilfører noe nytt, til kulturen eller bare gjentar en gammel historie nok en gang. De bruker samme forretningsmodell som de store, profittorienterte selskapene istedenfor å tenke nytt. F.eks. hadde Mikal Telle muligheten til å skape presedens i “Tono-saken”, men valgte å la være. Å trakke opp nye stier (f.eks. ved å gi ut med CC-lisens i TONO-landet Norge) er det så vidt jeg vet ingen av selskapene her i byen som er interessert i.

Submit comment