— Anette Basso

Gardar Eide Abbathsson

Som nevnt åpnet Festspillutstillingen i dag, signert Gardar Eide Einarsson. I det jeg og min midt-på-treet kunstinteresserte venn ankom Bergen Kunsthall var forsamlingen i ferd med å løses opp. “Festspillene er i gang og det er fremdeles vernissasjevin igjen” kom det tørt fra min sidemann.

Min korte karriere som kunstkritiker var stort sett basert på å lese Tommy Olsson-tekster i Morgenbladet parallelt med 30 studiepoeng i nyere kunsthistorie (jeg siterte Kristian Skylstad fra en privat samtale på Underskog i en eksamensoppgave, og fikk en B). Mer trengte du beviselig ikke for å bli kunstredaktør i Natt & Dag dengang.

Nå er mye glemt og jeg går ikke så ofte på kunstutstillinger som før. Festspillutstillingen er en av de jeg alltid pleier å få med meg. Børre Sæthre i 2007 er en av de aller beste kunstopplevelsene jeg har hatt noen gang. Husker dere denne?

Årets utstilling bærer tittelen Versuchsstation des Weltuntergangs. Noe er nevnt om å lete etter sammenhenger, konspirasjoner. Vel. Det første jeg så var Abbath:

IMG_2648

Gardar Eide Abbathsson? Fan av Immortal, metalbandet fra Os? Som skal spille på Verftet under Bergenfest sitt LOUD-arrangement 15. juni? Min tanke er fri. Men altså:

IMG_2649

“Jeg merker at jeg synes dette er veldig kult”, hvisket jeg til min sidemann. Gardar Eide Einarssons festspillutstilling når i mine øyne ikke helt opp til Sæthres, men begge er kule typer, med dønn ro på popkulturelle referanser. Jeg liker at kunst skal være kult. Så enkel er jeg. Blod, sex, død, vold, musikk. Jeg liker kunst som trigger mine egne referanser. Derfor liker jeg også årets Festspillutstilling. Kult. Enkelt og greit.

IMG_2652

IMG_2656

0 comments
Submit comment