— Anette Basso

Byreklame

Får vi reklamefinansierte bymøbler i Bergen i 2014? I bloggende stund pågår en debatt om byromsreklame i Bergen på Litteraturhuset i regi av Bergens Tidende.

Der skulle jeg ha vøri. Men jeg har stått på kjøkkenet og laget jordskokksuppe etter første fulle arbeidsdag etter nyttår. Takk for at det går an å følge debatten både live og via hashtaggen #byreklame på Twitter.

Premisset for kveldens debatt er som følger:

Er reklame på kollektivtransport og bymøbler et godt middel for å skaffe sårt tiltrengte kollektivkroner eller salg av det offentlige rom til småpenger? Fylkestinget har gitt sitt ja og sendt saken videre til Bergen bystyre.

Som feminist, Venstrevelger, høyt utdannet bybeboer, kollektivreisende, og med en jobb som tidvis dreier seg om å skrive reklametekst – jeg synes dette er vanskelig. Facebookfeeden min er full av fornuftige og bastante meninger imot at kommersielle krefter skal kjøpe seg inn i byrommet i Bergen. Det advares mot kjøpepress og kroppsfokus, poenget om visuell forsøpling av Verdens Vakreste By fremmes fra flere hold. Yes, yes og yes. På privaten har jeg hatt lange diskusjoner med andre som mener motstanderne overreagerer, og at byromsreklame, som kun utgjør 4-5% av det norske reklamemarkedet, ikke vil påvirke byens særpreg og innbyggernes holdninger i negativ retning.

I romjulen skrev jeg en sak for Klassekampen der flere sider fikk snakke sin mening om byromsreklame. Les deg opp, dann deg din egen mening om du greier. Noen som har gode argumenter imot er blant annet Charlotte Myrbråten og Kari Anne K. Drangsland i et av de mange debattinnleggene i løpet av de siste månedene. Vil du har mer lesestoff kan du sjekke ut rapporten om reklamefinansiering av byromsmøbler fra Hordaland Fylkeskommune tilgjengelig via deres hjemmesider, med statistikk, historikk og informasjon om prosessen så langt.

Jeg skulle ønske at fylkeskommune og kommune konsekvent så bort ifra en reklamefinansiert løsning på oppgaver de selv burde ha løst. Men det gjør de ikke. Og nå tar vi debatten, igjen.

Hva får vi? Hva gir vi fra oss? Hva med reklamen som allerede preger bybildet? Hvor mye blir vi påvirket? Er dette en pragmatisk løsning på finansiering av felles goder? En ufarlig avtale som allerede er godt utprøvd og finnes i snart 30 norske kommuner? Hvilke premisser skal settes for plasseringen og innholdet hvis en avtale blir realitet i løpet av 2014? Kan det medføre positive ringvirkninger for det kreative innholdet i reklamen?

Det koker ned til noe som er viktig å ha i bakhodet gjennom hele Grunnlovsjubileet: hva er et demokrati? Hvem velger vi? Hvordan kan vi påvirke samfunnet, landet og byen vi bor i?

Jeg må sove på det. Med magen full av jordskokksuppe.

0 comments
Submit comment